в статье рассматриваются современные подходы к работе с детьми с расстройствами аутистического спектра (РАС), подчеркивается необходимость ранней диагностики, междисциплинарного взаимодействия специалистов и активного участия семьи в коррекционном процессе. Раскрываются актуальные вызовы, с которыми сталкиваются специалисты в образовательной и социальной сферах: трудности раннего выявления, дефицит кадров и специализированных учреждений, а также социальная изоляция родителей. Обосновывается важность телесно-ориентированных практик, методов сенсорной интеграции и создания инклюзивной среды, способствующей полноценному развитию ребенка с РАС. Автор делает акцент на необходимости переосмысления роли специалиста: от носителя знаний к активному участнику формирования условий для адаптации и социализации ребенка в обществе.
maqolada autizm spektrining buzilishi (ASB) bo‘lgan bolalar bilan ishlashning zamonaviy yondashuvlari ko‘rib chiqiladi, erta tashxis qo‘yish, mutaxassislarning fanlararo hamkorligi va tuzatish jarayonida oilaning faol ishtiroki zarurligi ta’kidlanadi. Ta’lim va ijtimoiy soha mutaxassislari duch kelayotgan dolzarb muammolar: erta aniqlash qiyinchiliklari, kadrlar va ixtisoslashtirilgan muassasalarning yetishmasligi, shuningdek, ota-onalarning ijtimoiy izolyatsiyasi ochib berilgan. ASB bilan og‘rigan bolaning to‘laqonli rivojlanishiga hissa qo‘shadigan tanaga yo‘naltirilgan amaliyotlar, sensor integratsiya usullari va inklyuziv muhitni yaratish muhimligi asoslangan. Muallif mutaxassisning rolini qayta ko‘rib chiqish zarurligiga e’tibor qaratadi: bilim tashuvchisidan bolaning jamiyatga moslashishi va ijtimoiylashuvi uchun shart-sharoitlarni shakllantirishning faol ishtirokchisiga aylanadi.