this article examines the practical significance of facilitation- based technologies in developing social-adaptive competencies among preschool-aged children. The study analyzes the role of the teacher as a facilitator, the supportive collaborative environment, play-based interactive activities, and the impact of free choice on social adjustment. The facilitation approach helps children acquire communication culture, learn cooperation with peers, navigate new social situations, express their thoughts freely, and maintain emotional stability. The article provides an evidence-based justification for integrating modern pedagogical technologies into preschool education.
в статье рассматривается практическая значимость фасилитационных технологий в формировании социально-адаптивных компетенций у детей дошкольного возраста. Анализируется роль педагога-фасилитатора, поддерживающая среда сотрудничества, интерактивные игровые процессы и влияние свободы выбора на социальную адаптацию ребёнка. Показано, что фасилитационный подход способствует развитию коммуникативной культуры, укреплению эмоциональной устойчивости, формированию навыков сотрудничества и успешному освоению новых социальных ситуаций. Материал обосновывает эффективность применения современных педагогических технологий в дошкольном образовании.