this article analyzes the issues of developing students’ communicative competence through mobile applications. The rapid development of information and communication technologies requires the introduction of new methodological approaches in the educational process. In particular, the effectiveness of mobile platforms such as Duolingo, Google Classroom, Kahoot, and Telegram in engaging learners in interactive communication is discussed. Moreover, methodological, technical, pedagogical, and psychological challenges are examined, highlighting the lack of sufficient empirical research in the existing literature. The findings show that mobile applications can serve as an effective tool in enhancing students’ communicative competence.
в данной статье анализируются вопросы развития коммуникативной компетентности студентов с использованием мобильных приложений. Быстрое развитие информационно-коммуникационных технологий требует внедрения новых методических подходов в образовательный процесс. В частности, рассматривается эффективность таких мобильных платформ, как Duolingo, Google Classroom, Kahoot и Telegram в вовлечении обучающихся в интерактивное общение. Кроме того, изучаются методические, технические, педагогические и психологические проблемы, что подчеркивает недостаток эмпирических исследований в существующей литературе. Полученные данные показывают, что мобильные приложения могут служить эффективным инструментом в повышении коммуникативной компетентности студентов.