in an era marked by globalization and increasing linguistic diversity, multilingual education has emerged as a critical element in shaping young learners’ future academic and social prospects. This paper explores the challenges and opportunities involved in improving the quality of education in Kazakh-language primary schools, particularly in the subjects of mother tongue and fluency literacy. Focusing on the integration of Kazakh, Russian, and English, the study examines the role of multilingual communication in fostering cognitive, linguistic, and cultural competencies. This article highlights key findings from current research on multilingualism in the Kazakh educational context and provides recommendations for enhancing multilingual practices in primary schools
в эпоху глобализации и растущего языкового разнообразия многоязычное образование становится важнейшим элементом, формирующим академические и социальные перспективы младших школьников. В данной статье рассматриваются проблемы и возможности повышения качества образования в начальных школах с казахским языком обучения, особенно в преподавании родного языка и грамоты. Исследование сосредоточено на интеграции казахского, русского и английского языков и анализирует роль многоязычного общения в развитии когнитивных, языковых и культурных компетенций. Также представлены основные выводы из современных исследований многоязычия в казахстанском образовательном контексте и даны рекомендации по улучшению многоязычной практики в начальной школе.