ushbu maqolada XX asr boshlarida o‘zbek milliy teatrining shakllanish jarayoni va jadid dramaturgiyasining rivojlanishi tahlil qilingan. Tadqiqot ishida gastrolga kelgan tatar va ozarbayjon teatr jamoalarining o‘zbek teatriga ta’siri, Hamza Hakimzoda Niyoziy, Mahmudxo‘ja Behbudiy, Abdurauf Fitrat va Abdulla Qodiriy kabi yetakchi jadid dramaturglarining ijodiy faoliyati chuqur o‘rganilgan. Alohida e’tibor Hamzaning “Zaharli hayot”, “Boy ila xizmatchi” kabi asarlari, Fitratning ramziy dramaturgiyasi – “Chin sevish”, “Hind ixtilolchilari”, “Abulfayzxon” fojeasi va Abdulla Qodiriyning “Baxtsiz kuyov” pyesasiga qaratilgan. Shuningdek, maqolada jadid teatrining ma’rifatparvarlik g‘oyalari, milliy ruh, savodsizlik va xurofotga qarshi kurash mavzulari tahlil etilgan.
в данной статье анализируется процесс формирования узбекского национального театра и развития джадидской драматургии в начале XX века. В исследовании глубоко изучена творческая деятельность ведущих джадидских драматургов, таких как Хамза Хакимзода Ниязи, Махмудходжа Бехбуди, Абдурауф Фитрат и Абдулла Кадыри, а также влияние гастрольных туров татарских и азербайджанских театральных коллективов на узбекский театр. Особое внимание уделено таким произведениям Хамзы, как «Отравленная жизнь», «Бай и слуга», символической драматургии Фитрата – «Истинная любовь», «Индийские революционеры», трагедии «Абулфайзхан» и пьесе Абдуллы Кадыри «Несчастный жених». Кроме того, в статье анализируются просветительские идеи джадидского театра, национальный дух, темы борьбы с невежеством и суевериями.